Rätt att frånträda ett muntligt avtal

Hej jag undrar om jag har rätt att bryta ett muntligt avtal med en begravningsbyrå att dom ska handha begravning. Har ej skrivit på några papper än. Har hittat en annan begravningsbyrå som är mer än hälften så dyr. Dom har skickat papper på beställning som jag ej har undertecknat än.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du har avtalat muntligt med en begravningsbyrå om att de ska handha begravningen. Efter det har du hittat en annan begravningsbyrå som kan utföra arbetet för ett lägre pris. Du undrar nu om det går att bryta det muntliga avtalet och anlita den billigare byrån istället.

Din fråga går att besvara med hjälp av allmänna avtalsrättsliga principer. I Sverige gäller, i de allra flesta fall, att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga avtal. Detta innebär att det inte spelar någon roll att du ännu inte undertecknat några papper. Utifrån frågan verkar det som att ni har kommit överens muntligen om vad era respektive skyldigheter är; alltså vad du ska betala för tjänsterna och vilka tjänster som begravningsbyrån ska leverera. Du ska nu skriva under en specifikation av din beställning. Eftersom ni muntligen har avtalat om begravningen innebär det att du begår ett avtalsbrott om du inte uppfyller din del av avtalet, alltså betalar för tjänsten. Att du inte betalar för tjänsten kan i värsta fall leda till att begravningsbyrån stämmer dig. Du har alltså inte rätt att bryta det muntliga avtalet.

Det finns dock en chans att begravningsbyrån bortser från dessa regler och låter dig frånträda avtalet. Jag rekommenderar att du hör av dig till begravningsbyrån och talar om att du önskar avboka tjänsterna. Förhoppningsvis är de tillmötesgående.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare