Rätt att få tillbaka pengar när expressleverans är sen?

Hej Lawline.

Jag beställde en vara från Elgiganten 2017-11-24 (en fredag). Vid köpet valde jag fraktalternativet "Express". Det skulle dock, till min förargelse, visa sig att Elgiganten inte överhuvudtaget respekterar innebörden av ordet express.

Det framgår på Elgigantens hemsida att en expressleverans ska ta 1-2 arbetsdagar. Ändock står jag här, 2017-11-29 (en onsdag), mer än två arbetsdagar efter lagd beställning, utan vara!

För det Elgiganten kallar expressfrakt har jag betalat 69 kronor. Trots det kan jag som bäst få samma leveranstid som om jag valt fraktalternativet "Ekonomi", det vill säga 3-5 dagar. Priset för detta fraktalternativ är 0 kronor.

Det tycks inte bättre än att Elgiganten, med löften om snabb leveranstid, lurat mig inte bara på värdefull tid med en efterlängtad vara, utan även på 69 kronor.

Min fråga är således om jag, som konsument, har rätt att få tillbaka dessa 69kr. Annat vore enligt mitt tyckande ovärdigt en modern rättsstat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som konsument har köpt varan från Elgiganten hittar du regler kring varans avlämnande i konsumentköplagen (KKL).

Elgiganten har brutit mot leveransavtalet då varan inte levererades inom de avtalade 1-2 arbetsdagarna. Elgiganten är därför i dröjsmål. (5 och 9 §§ KKL)

Mitt tips är att höra av dig till Elgigantens kundtjänst och kräva tillbaka de 69kr du betalade för expressleveransen. Eftersom fraktalternativet "Ekonomi" på 3-5 arbetsdagar var gratis, och du nu som bäst kan få varan inom den tiden, har du rätt att få tillbaka de 69kr du betalade för expressleverans.

Lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo