Rätt att avsäga sig arvsrätt

Hej. Det är som så att min pappa har gått bort. En pappa som jag aldrig haft någon relation med. Han har ett barn till som han heller aldrig haft någon kontakt med. Så vår fråga är nu, är vi verkligen skyldiga att ta hand om hans dödsbo (finns inget att ärva) bara skulder. Han bodde på ett äldreboende som nu undrar vem som ska städa och tömma lägenheten och vi bor 20mil därifrån och är inte alls intresserade av att befatta oss med något rörande honom/dödsboet. Vad gäller, kan ni hjälpa oss att förstå vad vi är skyldiga till eller om vi bara kan avsäga oss allt. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du som barn till den avlidne kan avsäga dig rätten till och ansvaret som följer med att bli dödsbodelägare.

De som ska förvalta dödsboet är makar, barn och övriga arvsberättigade (18 kap. 1 § Ärvdabalken). Det är dock möjligt att avsäga sig rätten att ta del av arv, om detta görs skriftligen (17 kap. 2 § Ärvdabalken).

Om ni väljer att avsäga er arvsrätten innebär detta att ni inte längre är arvsberättigade och följaktligen inte heller skyldiga att förvalta dödsboet. Med andra ord innebär ett avsägande att ni inte behöver tömma lägenheten, säga upp diverse avtal etc. Istället är det så att allmänna arvsfonden kommer bli dödsbodelägare, med allt ansvar som det innebär, då det inte kommer finnas några arvsberättigade i övrigt (5 kap. 1 § Ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Carl JanssonRådgivare