FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/10/2022

Rätt att anställa en person enbart på grund av dennes ålder?

Hej! Jag jobbar på en offentlig skola som lärare. Jag har rätt så nyligen även utbildat mig till svenska som andra språks lärare (SVA). När jag kom tillbaka efter utbildningen hade en annan lärare fått SVA tjänsten på min skola. Jag vill ju verkligen jobba med det jag har utbildat mig extra för. Hon som har SVA tjänsten har inte SVA utbildning men har vanlig svenska utbildning. Hon vill fortsätta med SVA tjänsten för att hon inte orkar gå in och vara klasslärare för att hon är 68 år. Min fråga är om hon har förtur till SVA tjänsten när hon är pensionärsåldern? Jag känner ju att jag jag förlorar SVA meriter för varje år jag inte får jobba med SVA.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare har som regel rätt att anställa vem den vill. Från denna fria anställningsrätt finns det dock flera undantag.

Ett av dessa undantag är att arbetsgivaren har en skyldighet att iaktta saklighet och opartiskhet vid tillsättningen av en tjänst (1 kap. 9 § RF). Arbetsgivaren får med andra ord inte anställa någon baserat på en subjektiv bedömning. Detta hänger även ihop med att arbetsgivaren får inte som utgångspunkt missgynna sökanden baserat på exempelvis deras ålder (2 kap. 1 första stycket andra punkten och 1 kap. 1 § DL. Jfr dock 2 kap. 2  § fjärde punkten samma lag). Det ska slutligen tilläggas att den som blivit diskriminerad har rätt till diskrimineringsersättning (5 kap. 1 § DL)

Har arbetsgivaren valt att ge SVA-tjänsten till din kollega på den grunden att denne är 68 år tyder det mesta på att du blivit diskriminerad. Det jag därför skulle rekommendera dig att göra är att vända dig till den fackförening till vilken du är ansluten och eventuellt få hjälp med att få diskrimineringsersättning av din arbetsgivare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare