Rätt att ångra ett köp på grund av försenad leverans (konsumentköp)?

Jag undrar om jag har rätt att ångra ett köp av nya glasögon eftersom dom inte levereras i tid? Beställde dom den 6/9-17.Skulle få dom efter c.a 2 veckor.Efter att varit inne i affären igår så fick jag ett preliminärt besked att dom kommer till butiken den 6-7/10. Därefter skall dom sätta i glasen och dom kan inte säga hur lång tid det tar. Dom har bara försökt meddela mig detta via ett telefonsamtal den 21/9 och alltså inte försökt ringa mer än en gång eller smsa mig. Det känns som om jag tappat förtroendet helt och jag vill ångra köpet om det går. Jag har betalt 2000 kronor i handpenning. Kan jag kräva dom tillbaka isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I ditt fall blir Konsumentköplagen tillämplig eftersom du har köpt dina glasögon i privat syfte. I det läget har du som konsument skyddad ställning mot säljaren, och villkoren för köpet kan därför inte ändras till din nackdel (3 § Konsumentköplagen).

Är säljaren i dröjsmål med leveransen av produkten?
Utifrån din beskrivning får det anses vara avtalat att du ska få dina glasögon levererade två veckor efter att du har beställt dem, alltså ungefär den 20 september 2017. Säljaren är med andra ord i dröjsmål, alltså försenad, med leveransen av dina glasögon eftersom det framkommer att du ännu inte har fått glasögonen, trots att den avtalade tiden har passerat (9 § Konsumentköplagen). Att företaget har försökt kontakta dig tidigare spelar därför ingen roll i det här fallet eftersom du inte har fått dina glasögon levererade inom avtalad tid.

Kan du ångra köpet?
När säljaren är i dröjsmål med en vara har du som konsument möjlighet att ångra ditt köp om dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Du som konsument måste då bevisa att dröjsmålet har haft väsentlig betydelse. Det troligt att en försening av varans leverans på en månad efter beställningstillfället kan räknas som väsentlig betydelse, speciellt med tanke på att glasögon är en viktig del för att vardagen ska fungera, och eftersom du har en skyddad ställning som konsument. Även din känsla att du har tappat förtroendet för säljaren kan motivera att du får ångra (alltså häva) ditt köp (13 § Konsumentköplagen).

Kan du kräva tillbaka handpenningen?
Om du får häva köpet av glasögonen behöver du inte betala för produkten. Säljaren är dessutom skyldig att betala tillbaka dig den summa som du har betalat i handpenning (2000 kr) (43 § Konsumentköplagen).

Vad kan du göra själv?
Gå till säljaren och förklara att de saker som du nämner att du upplever som problematiska på grund av dröjsmålet med glasögonen, är av väsentlig betydelse för dig, och att du därför önskar häva köpet. Du ska då kunna ångra ditt köp och få tillbaka din handpenning.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare