Ränta på återkrav från Försäkringskassan

Jag har varit i tvist med försäkringskassan om bostadsbidrag. Har de rätt att ta ut ränta på ej inbetald skuld och 3 dubbla skulden. Jag har ej haft möjlighet förut att betala skulden men i dagsläget är läget ett annat. De vägrar sänka till en rimlig nivå, inte frysa räntan. Det enda de kunde göra var att lägga upp en månadsbetalning som kommer ta 2,5 år att betala. Jag är inte miljonär.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Reglerna om bostadsbidrag finns i 93–98 kap. socialförsäkringsbalken (SFB). Återkrav och ränta regleras i 108 kap. SFB.

Jag tolkar din fråga som att du fått en felaktig utbetalning av bostadsbidrag från Försäkringskassan och på grund av detta fått ett återkrav som nu växt till en större skuld.

Allmänt om återkrav

Om Försäkringskassan felaktigt har betalat ut ett för högt belopp i bostadsbidrag har de rätt att oavsett anledning besluta om återbetalning (se 98 kap. 6 § och 108 kap. 9 § 2 st. SFB). Om särskilda skäl föreligger kan Försäkringskassan dock besluta om eftergift och att återkravets belopp ska sättas ner (108 kap. 11 § SFB). Vid bedömningen av om sådana särskilda skäl föreligger ska en samlad bedömning av din situation göras. Det ska tas särskild hänsyn till socioekonomiska aspekter och din förmåga att betala återkravet (108 kap. 12 § SFB). Om den felaktiga utbetalningen beror på att du medvetet eller av oaktsamhet har lämnat felaktiga uppgifter kan dock Försäkringskassan inte ge några sådana eftergifter (108 kap. 13 § SFB).

Reglerna om ränta

Försäkringskassan har rätt att ta ut ränta på återkravet om det inte betalas senast på förfallodagen. Räntan får tas ut från och med att en avbetalningsplan fastställts eller ett beviljat anstånd med betalningen getts (se 108 kap. 15 § SFB). Ränta tas även ut i enlighet med bestämmelserna i räntelagen om du är i dröjsmål med betalningen (se 108 kap. 16 § SFB).

Om ränta ska dock påpekas att det i såväl räntelagen som socialförsäkringsbalken finns regler om jämkning av ränta. Räntan kan jämkas i undantagsfall där det finns särskilda skäl för detta, vilket innebär att det ska vara orsaker som varit utom din kontroll (t.ex. sjukdom eller skilsmässa) som har gjort att du fått betalningssvårigheter (se 108 kap. 21 § SFB, motsvarande regel i räntelagen är 8 §).

Sammanfattningsvis skulle jag behöva mer information om vad återkravet beror på samt vad som gjort att du inte haft möjlighet att betala återkravet och räntan för att ge dig ett klarare svar.

Om du inte redan har begärt att Försäkringskassan ska ompröva ditt beslut kan du göra detta. Blankett hittar du här. Det är även möjligt att överklaga det omprövade beslutet till förvaltningsrätten för att få frågan prövad i domstol.

Med vänliga hälsningar,
Angelica KarlssonRådgivare