Ramlade på en restaurang pga ett omarkerat trappsteg - har jag rätt till ersättning och hur går det till?

Hej

Jag ramlade på en lunchrestaurang pga att det var omarkerat steg varvid jag ramlade och fick en sårskada i pannan och bruten arm på tre ställen. Enligt personalen så har samma sak hänt bara dagen innan.

hur och vilka möjligheter finns det för skadestånd från restaurangen ?

MVH

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag beklagar det inträffade.

Eftersom ingen speciallagstiftning är tillämplig så utgår eventuellt skadestånd från den allmänna skadeståndslagen (SkL).

Har du rätt till skadestånd och i så fall för vad?
Vad gäller allmänt?
Alla som vållar en annan person skada ska ersätta denna skada. För att ersättning ska kunna komma i fråga krävs dock att vissa förutsättningar är uppfyllda (2 kap. 1 § SkL). För att restaurangen ska bedömas vara skadeståndsskyldig krävs det att den:

1. Orsakat en skada
2. Genom handling eller passivitet/underlåtenhet
3. Som är vårdslös
4. Och har ett orsakssamband med skadan.

Vad gäller i ditt fall?
För att du ska ha rätt till ersättning krävs alltså att du kan visa att restaurangens bristande markering av trappsteget är ett vårdslöst agerande som har lett till dina skador. Det är sannolikt att kunna visa på att det omarkerade steget är något som borde ha åtgärdats av restaurangen för att den ska uppfylla kraven på en sådan säker restaurangmiljö som ändå får anses vara branschpraxis, särskilt med tanke på att en person till råkat ut för samma sak som du. Att det finns ett orsakssamband mellan den bristande markeringen och dina personskador i form av sårskadan och en bruten arm är inte heller osannolikt att kunna visa på, eftersom skadorna inte hade uppstått utan fallet.

Vad är det som ersätts?
Skadestånd för personskada omfattar ersättning för sjukvårdskostnad, inkomstförlust och sveda och värk (5 kap. 1 § SkL). En bedömning av skadeståndets storlek får göras i varje enskilt fall men du kan få viss ledning av Trafikskadenämndens tabeller.

Hur gör du för att kräva skadestånd?
I första hand rekommenderar jag att du vänder dig till restaurangen och berättar vad som har hänt så att ni kan försöka komma överens med hjälp av restaurangens försäkringsbolag, utan några onödiga processer. Ett annat alternativ är att ta kontakt med en jurist som hjälper dig att upprätta ett så kallat kravbrev som du kan skicka till restaurangen. Du hittar kontaktuppgifter till oss här om du skulle önska ytterligare hjälp i ärendet. Det sista alternativet är att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten och inleda en domstolsprocess mot restaurangen. Jag rekommenderar dig dock som sagt att försöka komma överens med restaurangen utan en domstolsprocess i första hand.

Hoppas att det här var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare