Räknas semesterersättningen in i beräkningen av arbetslöshetsersättningen?

Fråga: Avslutar tjänst i Juni, Semester Juli, anmäler som. arbetslös Augusti, eftersom semester räknas som arbete ensligt §13, skall väl tid och ersättning för Juli räknas med inom ramtiden?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semester räknas som arbete om det är till följd av en anställning, precis som du skriver, (13 § lag om arbetslöshetsförsäkring). Semestern ska därför ingå i den så kallade ramtiden, som är den inkomsttid med genomsnittlig inkomst av förvärvsarbete som a-kassan grundar arbetslöshetsersättningen på, (15 a § lag om arbetslöshetsförsäkring). Ramtiden räknas alltså utifrån de tolv månader omedelbart före den månad när den sökande anmält sig som arbetslös hos den offentliga arbetsförmedlingen. Detta innebär att i princip varje uppehåll inom ramtiden kan påverka rätten till ersättning omdu inte iakttar reglerna för arbetssökande. Nyligen avgjordes ett mål där Förvaltningsrätten fann att det faktum att krav på regelbundenhet vid utbetalning av ersättning inte får ställas innebär att a-kassa inte kan ha fog för att utelämna semesterersättningen vid beräkning av dagsförtjänsten, som är arbetslöshetsersättningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare