FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/04/2019

Räknas min pendlingstid som arbetstid?

Jag är anställd i Osby på min ansäellnig stå uttgång från Osby men jag jobbar i Väx j ö hur räknas min arbets tid resan ta en timme dit och en timmme hemresa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arbetsrätt. Svaret på din fråga kan därför påverkas av om du är medlem i någon facklig organisation och om din arbetsgivare har tecknat kollektivavtal. Om det inte finns något kollektivavtal är det ditt personliga anställningsavtal som avgör villkoren för din anställning.

När det kommer till platsen man arbetar på är arbetsgivarens frihet att bestämma den stor. Även om det t.ex. står arbetsplats Osby eller liknande så kan det innefatta mer än så. Personen kan bli tvungen att jobba i närheten av Osby också. Då utan att pendlingstiden räknas in i arbetstiden, Ska det bara gälla i Osby behöver det stå "bara Osby" eller något liknande.

Frågan är hur det blir i ditt fall med formuleringen "utgång från Osby". Det gäller här att komma fram till vad du och din arbetsgivare menade när ni skrev under avtalet. Viss tolkning kan därför bli aktuellt.

Kommer man fram till att det inte ska tolkas som "bara Osby" så har du som arbetstagare en arbetsskyldighet inom bekvämt pendlingsavstånd. Det är ett avstånd dit du bekvämt kan ta dig genom pendling. Domstol har tolkat det som en dagspendling på 2-4h. Det betyder alltså att om du kan pendla från Osby till Växjö och tillbaka på den tiden så är det bekvämt pendlingsavstånd. Då behöver du även arbeta där. Pendlingstiden ska då inte räknas som arbetstid.

Menade ni med formuleringen att du börjar arbeta i Osby för att därefter på arbetstid åka runt i närheten så ska pendlingen räknas som arbetstid.

Sammanfattningsvis kan sägas att ditt personliga anställningsavtal behöver tolkas. Vad menade ni med "utgång Osby" när ni skrev avtalet. Om ni inte menade "bara Osby" så blir du arbetsskyldig i Osby och på ett bekvämt pendlingsavstånd däromkring. Det har domstol tolkat till 2-4h per dag i pendling. Pendlingstiden ska då inte räknas som arbetstid om inte det är vad ni menat med formuleringen "utgång Osby". Som sagt kan dock svaret ändras om din arbetsgivare har kollektivavtal. Utifrån din fråga skulle jag tolka det som att pendlingstiden inte räknas in i din arbetstid.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare