Råkade slå sönder en glasruta- vad kan hända?

Hej var hos en kompis på kvällen och var där och drack. Under kvällen när vi skulle gå in till stan råka jag sparka till en glasruta inne i bussen (ingen av de yttre rutorna). Denna råka då gå sönder vilket inte alls var meningen, fick ångest direkt. Jag undrar vad påföljden för detta kan bli? Har aldrig gjort något dumt tidigare och är 17 ska dock fylla 18 detta året. Ingenting hände under bussresan ingen polis eller något blev tillkallad men har fortfarande ångest för allt eftersom de var ett stort misstag.

Lawline svarar

Hej, vad roligt att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Skadegörelse

Att förstöra eller skada någon annans egendom är skadegörelse brott enligt Brottsbalken 12 kap 1 §. Eftersom att du har slagit sönder en glasruta inne i en buss och det inte tyder på att värdet är anmärkningsvärt högt, skulle jag hävda att det är ett mildare brott, d.v.s. ringa skadegörelse enligt Brottsbalken 12 kap 2 §. Påföljden lär därför högst sannolikt bli böter.

Begått med avsikt

Du säger dock att du råkade slå sönder rutan av misstag. För att kunna dömas för ett brott enligt Brottsbalken ska man alltid ha begått brottet uppsåtligen, d.v.s. man ska gjort det med avsikt. Om du råkar förstöra eller skada egendom genom en olyckshändelse, behöver du inte oroa dig för att bli åtalad för skadegörelse.

Berusning

Utifrån din beskrivning verkar det dock som att du hade druckit lite innan denna händelse inträffade. Man går inte fri från ansvar bara för att man begått ett brott under berusning, (Brottsbalken 1 kap 2 § 2 stycket). Om det är så att du var berusad vid detta tillfälle och avsiktligen ville förstöra glasrutan under detta tillfälle men nu i efterhand ångrar det och hävdar att du aldrig skulle gjort det i ett nyktert tillstånd, kan du ändå bli åtalad för skadegörelse.

Skadestånd

Det kan även vara så att man blir skyldig att betala skadestånd till den som brottet har begåtts mot (oavsett om man gjort det med avsikt eller av misstag) och då ska man ersätta värdet på den egendom som har skadats. Detta går att läsa i Skadeståndslagen 2 kap 1 §.

Föräldrar brukar få ansvara för sakskador som barn har orsakat genom brott (Skadeståndslagen 3 kap 5 §). Men det finns också en bestämmelse som säger att barn upp till arton år ska hållas ansvariga för skador de orsakat om det är rimligt med hänsyn till faktorer som hur allvarlig händelsen är, existerande ansvarsförsäkring, ekonomiska förhållanden och andra omständigheter(Skadeståndslagen 2 kap 4 §). Det innebär att du kan bli ansvarig att själv betala skadestånd om man bedömer att detta är rimligt (vilket man skulle kunna hävda med tanke på att du snart fyller arton år).

I ditt fall verkar det inte som att du behöver oroa dig. Utifrån din beskrivning låter det också som en olyckshändelse. Var försiktig framöver och se till att inte slå sönder fler glasrutor! :)

Jag hoppas att jag har lyckat besvara din fråga! Om du har fler funderingar får du jättegärna återkomma till oss på Lawline.

Allt gott,

Ceda ImranovaRådgivare