FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/12/2018

Räcker det med en uttryckt vilja att köpa fast egendom via mail för att avtalet ska vara bindande?

Mailkontakt har skett mellan ett företag och vår son om köp av ett nybyggt hus. Beskrivning och pris på huset har mailats sonen och han har skrivit att han vill ha huset och flyttar in det datum som fastigheten färdigställts. Husfirman meddelar att kontrakt skrivs veckan innan inflyttning. Något kontrakt har inte undertecknats endast mailkontakt har förekommit. Nu får han inte sålt sitt hus och vill inte fullfölja köpet. Går det att dra sig ur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett köp av ett nybyggt hus är att betrakta som köp av fast egendom och detta regleras i 4 kap. jordabalken [JB]. Det finns vissa formkrav för att ett köp ska anses vara giltigt. Det krävs att en köpehandling har upprättats, att både köpare och säljare skrivit under köpehandlingen, uppgift om köpeskillingen och en förklaring om att huset överlåts till köparen samt att korrekt fastighetsbeteckning anges [4 kap. 1 § JB]. Det är viktigt att köpehandlingen är tydlig och inte missförstås. Vidare gäller att det enbart är den uppgift om köpeskillingen som anges i köpehandlingen som gäller. Att din son och säljaren mejlat om en köpeskilling är inte ett pris som är bindande och en sådan överenskommelse ses som ogiltig [4 kap. 1 § andra stycket]. Om det skulle vara så att säljaren hävdar att hen redan upprättat en köpehandling och skrivit under är det ändå inte ett giltigt köp förrän din son skrivit under, vilket följer av formkravet om både köparen och säljarens underskrift.

Eftersom din son inte träffat ett avtal som uppfyller formkraven för köp av fast egendom behöver han inte fullfölja köpet av huset [4 kap. 1 § tredje stycket]. Han kan alltså dra sig ur.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skriv gärna igen om du undrar något mer!

Ha en fin dag,
Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare