Publicering av företagsnamn

Får man publicera företagsnamn och deras produktnamn på nätet?

Lawline svarar

Hej!

Att publicera ett företags- och produktnamn är inte något som i sig är brottsligt. Företagsnamnet är ju per definition redan publicerade eftersom bolag är publika i och med registreringen hos bolagsverket. Inte heller smutskastning av ett företagsnamn är otillåtet – det finns ingen paragraf om förtal gentemot juridiska personer, så som det finns gentemot fysiska personer.

Om det skulle vara så att den som publicerar företags- och produktnamnet är ett konkurrerande företag kan finnas möjlighet för det drabbade företaget att vidta vissa åtgärder, se marknadsföringslagen, https://lagen.nu/2008:486.

Hoppas du känner att din fråga är besvarad och tack för att Du vänder dig till Lawline!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare