Provanställning

Hej!

Jag vill anställa en person som i dagsläget studerar. Tanken är att personen ska arbeta två dagar i veckan under de första tre månaderna för att sedan börja arbeta heltid. Min fråga gäller provanställningstiden. Jag vill att personen ska vara provanställd under sex månader men undrar om det är effektiv arbetstid som räknas eller kalendermånader? Vill minnas att jag vid ett annat tillfälle har varit med om att effektiv arbetstid har gällt då en person blev sjuk under provanställningen och därför förlängdes den. Vad är det som gäller?

Stort tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Provanställning regleras i 6 § Lagen om Anställningsskydd (LAS). Där anges det att prövotiden högst får uppgå till 6 månader. Om man har kollektivavtal i vilket någon annan tid anges så gäller det i stället enligt 2 § 3 st LAS.

Det är inte 6 månaders effektiv arbetstid som åsyftas, utan 6 kalendermånader.

Jag kan inte svara på vad som skett vid det andra tillfället du beskriver, eftersom jag inte känner till omständigheterna i det särskilda fallet.

Det är alltså 6 kalendermånader som gäller, ifall ni inte är bunden av ett kollektivavtal som anger något annat.

Jag hoppas ni tycker er ha fått svar på er fråga, annars får ni gärna använda er utav kommentarsfunktionen nedan.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare