Produktsäkerhet - konsumenträtt

Hej,

Kan man stämma ett företag i förebyggande syfte? Jag köpte en gräsklippare av amerikanskt märke för en vecka sedan, i går när jag skulle klippa gräset ramlade bladet av och kom susande förbi min fot. Bara tur att det gick bra. Gick till återförsäljaren idag. Det blev lika chockade som jag. Ska inte kunna hända m.m. De menar att det är en felkonstruktion på denna modell och att det saknas en skyddsbehövande som gör att bladet inte kan ramla av. De kollade på sina övriga maskiner i butiken och konstaterades samma fel på alla maskiner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Sverige ställer vi krav på produkters säkerhet. En produkt ska inte sättas ut på marknaden och bli tillgänglig för konsumenter om den inte uppfyller säkerhetskraven. Det finns en lag som säger att näringsidkare är skyldiga att se till så att produkterna som de säljer är säkra. Denna lag heter Produktsäkerhetslagen. Lagen har inga exakta krav på produkter annat än att en vara eller tjänst anses säker om den vid normal användning inte innebär någon risk, eller låg risk, för människors hälsa och säkerhet. Att en gräsklippares klipparblad lossnar vid gräsklippning kan givetvis inte anses som en säker vara utan rent av livsfarlig!

En konsument som upptäcker att en produkt inte uppfyller Produktsäkerhetslagen kan anmäla företaget eller själva produkten till Konsumentverket, se mer om detta här.

Näringsidkaren som upptäcker att en vara som de säljer har ett säkerhetsfel är skyldig att informera om säkerhetsfelet för att varna konsumenterna som köpt produkten. Detta kan antingen göras direkt till konsumenterna eller meddelas via marknadsföring såsom annonser eller liknande. I vissa fall kan produkten anses såpass farlig att näringsidkarna förutom att informera kunderna om skaderisken även ska återkalla den från konsumenterna som köpt varan. Vid återkallelse ska konsumenterna antingen få säkerhetsfelet på varan reparerad, få en felfri produkt av samma eller motsvarande slag eller få lämna tillbaka varan och få ersättning för den.

Hoppas att du fick lite vägledning av mitt svar!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare