Problem vid samägande av fastighet

Hej! Jag skriver denna frågan åt en äldre dam som själv har svårt ta kontakt. Hon äger ett fritidshus tillsammans med sin avlide sambos son. Hon har inte varit i stugan sedan 1998, eftersom det i början var jobbigt med sorgen och de senaste 10 åren är tomten med stugan förstörd av den andra ägaren. Han har under tiden som gått samlat på sig skrot som står på hela tomten, bla tre avställa bilar, en husvagn och mopeder. På tomten ligger dessutom diverse skrot och ölburkar, kommunen har hotat om vite om man inte städar tomten. Till saken hör att damen i fråga har vid flertalet gånger frågat om hon får köpa ut honom men det vill han inte, han har heller inte råd att köpa ut henne. Frågan är då om hon har några rättigheter till att bli av med honom eller sin del av stugan? Eftersom hon inte utnyttjat stugan på nästan 20 år vill inte hon få betala vite för något som den andra ägaren gjort eller gör med stugan.

Lawline svarar

Utifrån de uppgifter du lämnat har den äldre kvinna och sambons son inte avtalat bort samäganderättslagen (1904:48 s 1).  Denna är således tillämplig på fastigheten. Samäganderättslagen föreskriver två lösningar för det fall delägare är oeniga om förvaltningen av samägd egendom: förordnande av god man för förvaltning av godset eller gemenskapens upplösning genom försäljning av godset.

I förevarande fall har en delägare i en fastighet ensidigt vidtagit åtgärder med fastigheten som den andre delägaren inte vill godta. Hur denna situation skall lösas regleras inte direkt i samäganderättslagen. I princip gäller emellertid att samtliga delägares samtycke erfordras för förfogande över godset i dess helhet (se 2 § i lagen). Enligt allmänna rättsgrundsatser kan då en delägare, som anser att annan delägare genom sitt förfarande åsidosatt denna princip, angripa förfarandet genom att påkalla domstols prövning.

Det bästa rådet jag kan ge er om hon vill bli av med fastigheten är att vända sig till domstol för att få till stånd en försäljning av fastigheten (se 6 § i lagen). Detta kan sambons son inte hindra. Eftersom kvinnan har rätt att påkalla tvångsförsäljning kan hon först försöka få sambons son att gå med på en privat försäljning innan hon vänder sig till domstol. Orsaken är att en sådan försäljning i regel inbringar en större köpeskilling vilket medför en win-win-situation för bägge parter.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att stämma motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare