FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/10/2021

Privatleasing av bil, tredje part värderar

Hej, jag har en fråga gällande privatleasing av bil. På Ifs sida står det nämligen följande:

"Det är avtalet mellan parterna som reglerar rättigheter och skyldigheter. Därför är det oerhört viktigt att läsa kontraktet noggrant innan avtalet undertecknas. De flesta tvister uppstår i samband med återlämnandet av bilen. Därför kan det vara bra att skriva in i kontraktet att en tredjepart ska vara med och värdera bilen när den lämnas tillbaka."

Vad menas med tredjepart i detta sammanhang?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begreppet tredje part innebär i regel att en fysisk eller juridisk person berörs av avtalet utan att vara part. Som jag tolkar det som menas med deras rekommendation är att du ska använda dig utav en tredje person, t.ex. en verkstad, som kollar igenom bilen innan den lämnar in. Uthyrare kan nämligen kräva ytterligare betalning för värdeminskningen om bilen är i dåligt skick. T.ex. om de anser att du inte vårdat den tillräckligt väl.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare