Privata lån

Vi undrar om maken kan ta ett lån på 80000 :- till en bil, makan vil inte vara med i detta . Ska man skriva ett

äktenskapsintyg.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag anmärka att ni som makar inte svarar för den andres skulder i enlighet med 1 kap. 3§ äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230. Det innebär att makan aldrig kan bli betalningsansvarig för makens skulder. Det gäller oavsett om maken antecknar att hans tillgångar ska täcka hans skulder. Går makan i borgen för makens lån är det dock annorlunda. Då blir makan betalningsansvarig om maken inte kan betala sin skuld.

Det ni kan göra är att ni kommer överens om att makens privata kredit är så kallad enskild egendom. Detta kan ni göra i ett äktenskapsförord eller i ett föravtal enligt 7 kap. 1-3§§ samt 9 kap. 23§ äktenskapsbalken. På så sätt kommer makens privata skuld inte att påverka en framtida bodelning. Om makens tillgångar inte täcker hans skulder kan nämligen makan påverkas negativt eftersom makens andel av giftorättsgods minskar. Om den privata skulden inte kan täckas av makens tillgångar, och ni inte har skrivit ett äktenskapsförord eller ett föravtal, får ni mindre gemensamma tillgångar som ska delas vid bodelningen och det kan leda till att makan får ut mindre vid en eventuell bodelning (11 kap. 2§ äktenskapsbalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du fortfarande varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se om du har några övriga funderingar.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Malin AndreassonRådgivare