Prisinformation gentemot konsument

2015-08-20 i KOMMERSIELL RÄTT
FRÅGA
En snickare har lagt altangolvet till mig. Inget material. Han sa att han tar 365kr per timme. Nu har han fakturerat mig 365kr per timme och lagt på moms. Jag tog för givet att 365kr va inkl moms eftersom jag är privatperson. Har jag fel? Jag betalade fakturan på ca 18000kr innan jag upptäckte det. Vad kan jag göra?Vänligen
SVAR

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Prisinformation gentemot konsumenter ska alltid vara korrekta och tydliga. Om det tillkommer andra avgifter och kostnader, ska det anges särskilt (t.ex. moms).

Det är lite problematiskt i ditt fall eftersom det troligtvis framgick ett tydligt slutpris på fakturan där moms har varit inkluderat. Du syftar på det prisförslag du fick muntligen, vilket var felaktigt då det var exklusive moms. Du har alltså rätt i sak, men det är en annan sak att få rätt. Det kräver bevisning, vilket är svårt när det har sagts muntligen.

Du skulle kunna anmäla det till Konsumentverket, men chansen att det uppmärksammas är litet, om inte andra konsumenter anmäler samma snickare för samma sak. I andra hand kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Vänligen

Soroosh Parsa
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (268)
2020-06-30 Kan jag få tillbaka pengarna för en potentiell ogiltig transaktion?
2020-06-29 Spelande minderårig
2020-06-28 Vilket ansvar har huvudentreprenören gentemot beställaren om en underleverantör försätts i konkurs?
2020-05-31 Kan man bryta leasingavtal i förtid på grund av corona?

Alla besvarade frågor (82649)