Prisavdrag vid säljarens avtalsbrott

Hej!

Vi har haft bröllop på ett hotell i Jönköping. Inkluderat i priset per person var:

Snittar, förrätt, varmrätt och alkohol till maten. Vi stod för tårtan separat.

Överenskommet i priset var även att vickning, chips och godis skulle ingå. Detta serverades inte under hela kvällen och vi har således inte fått allt som vi har betalat för. Vi vill nu begära något avdrag på fakturan för detta. Har vi rätt till det? Uppskattar snabbt svar då fakturan ska vara betald i början på nästa vecka.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det ni har köpt av hotellet kan karaktäriseras som ett "paket" där servering, mat osv. ingår. Avtalet innefattar därför dels en tjänst, dels en vara. Oavsett hur vi väljer att se på avtalet är era rättigheter ungefär demsamma. Ni är konsumenter och hotellet är näringsidkare, varför Konsumenttjänstlagen (här) och Konsumentköplagen (här) kan tillämpas. Av 9 § Konsumenttjänstlagen framgår det att tjänsten ska anses felaktig om resultatet avviker från vad som får anses avtalat. Detsamma följer av 16 § Konsumentköplagen där det anges att varan anses felaktig om varan i fråga om bl.a. art, mängd och kvalitet inte stämmer överens med vad som följer av avtalet.

Då hotellet inte har fullgjort sin del av avtalet har ni som konsumenter rätt till främst avhjälpande och omleverans av varan, men eftersom det inte är aktuellt då bröllopet redan varit så har ni rätt till prisavdrag enligt 28 § Konsumentköplagen. Prisavdraget ska motsvara "felet" och ni har därför rätt att begära avdrag för vickning, chips och godis.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare