FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/08/2019

Preskriptionstid löneutbetalning

Hur länge kan jag kräva ej utbetald ersättning från arbetsgivare och hur länge kan arbetsgivare hävda krav på ersättning gentemot arbetstagaren?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En rätt för dig att erhålla lön för arbete är en fordran. Preskriptionstiden för fordringar är 10 år, vilket följer av 2 § preskriptionslagen. Samma huvudregel för preskriptionstid gäller även åt andra hållet eftersom att även det räknas som en fordran.

Preskriptionslagen är dock delvis dispositiv (1 §) och en rad undantag för diverse lönefordringar finns.

Semesterlön och semesterersättning omfattas av 2 års preskription enligt 33 § semesterlagen.

För anspråk som grundar sig på kollektivavtal (eller bestämmelser i MBL, lagen om medbestämmande i arbetslivet) gäller särskilda regler. (Se 64-66 §§ MBL)

Anspråk som grundar sig på LAS (lagen om anställningsskydd - tex lön under uppsägningstid) omfattas av särskilda regler. (Se 40-42 §§ LAS)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare