Preskriptionstid för skadegörelse

Hej! Jag var målsägande i ett ärende gällande misshandel,våldtäkt och olaga hot för 2 år sedan i december, detta lades ner efter ca 2 veckor, men i samband med att jag blev förhörd om det, så delgav polisen mig misstanke om skadegörelse vid ett annat tillfälle vid april det året, alltså 2 år och 8 månader sedan. Det handlar om en sönderslagen dörr som jag var oskyldig till. Jag var även misstänkt för misshandel men det blev inget av det för personen det gällde ville inte medverka. Nu undrar jag hur lång tid åklagaren har på sig att väcka åtal? Det är väldigt jobbigt att gå runt och tänka på detta och inte veta vad som händer.. Och nu har jag levt nykter/drogfri i 2 år och är dessutom gravid så jag är orolig att detta ska leda till något.. Har bara narkotikabrott på mig sedan tidigare, eget bruk.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår det undrar du när åklagaren senast kan väcka åtal mot dig angående skadegörelsen som skedde för 2 år och 8 månader sen.

Enligt 12 kap. 1 § BrB kan skadegörelse följas av högst ett års fängelse. Det innebär att brottet preskriberas efter 2 år, från den dag brottet begicks (35 kap. 14 §§). Som jag förstår det har du varken häktats eller delgivits åtal för brottet. Du kan därför inte längre bli dömd för skadegörelsen då preskriptionstiden är 2 år.

Lawline RådgivareRådgivare