FrågaARBETSRÄTTA-kassan 25/06/2017

Preskriptionstid för A-kasseersättning

Jag var medlem i Unionen a-kassa från 2010. 2012 vart jag arbetslös (fortfarande medlem och således rätt till ersättning), jag ansökte dock inte om ersättning utan ordnade försörjning på annat sätt. För att avsluta medlemskapet krävdes att man skickade in en blankett som skrevs ut från hemsidan. Jag hade dock inte tillgång till skrivare plus att jag har diagnosen autism och finner allt pappersjobb svårt, därför ringde jag deras kundtjänst. Där fick jag till svar att man måste skicka in blankett, det var omöjligt att avsluta över telefon. Jag lät bli att betala när räkningarna kom, och ringde flertalet gånger för att be dom avsluta över telefon. Efter minst 5-6 samtal gick dom till slut med på att avsluta medlemskapet och utskick av räkningar upphörde (jag fick dock ingen bekräftelse på avslut, varken post eller epost, men dom slutade skicka räkningar). Vid den tidpunkten hade det hunnit bli 2013. Nu för någon månad sedan fick jag en räkning igen för perioden första halvåret 2013. Man påstår att jag har en skuld och att skulden kommer "regelbundet bevakas". Vid samtal påstår man att det inte finns några noteringar om avslut via telefon. Att dom slutade skicka räkningar verkar inte vara bevis nog.

Min fråga är då: har jag inte juridiskt rätt att kräva ersättning för den perioden, alltså kräva den tjänst dom nu vill ha betalt för? Kan dom kräva ersättning för en tjänst utan att behöva leverera den tjänsten?

Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt, undrar du om du har rätt till arbetslöshetsersättning för första halvåret 2013?

Att specifikt kunna besvara just din rätt till ersättning för den aktuella perioden är svårt. Men huvudregeln är att en ansökan om ersättning ska ha inkommit till A-kassan inom 9 månader från det att man blivit arbetslös. 47a lagen om arbetslöshetsförsäkringen. Baserat på den information du uppgett, torde din rätt till ersättning för första halvåret 2013 vara preskriberad.

A-kassan har även rätt att kräva betalning för medlemsavgifterna för den perioden, trots att du inte mottagit någon arbetslöshetsersättning.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare