FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/04/2018

Preskription av olovligt byggande.

Hej.

Har en stor lekstuga ca 4 kvm som byggdes mot vår tomtgräns för 12 år sedan.

Har ej hört något från de 2 tidigare ägarna utav granntomten om detta.

Men nu vill den 3e ägaren av granntomten få den flyttad.

Vad gäller angående preskriptionstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För nybyggnad krävs bygglov (9 Kap 2 § Plan- och bygglagen). Om åtgärd är vidtagen utan bygglov får byggnadsnämnden förelägga den som byggt huset att rättelse inom viss tid. Dock om det förflutit mer än 10 år sedan huset byggdes får de inte besluta om föreläggande (11 Kap 20 § Plan- och Bygglagen).

Preskriptionstiden är alltså 10 år. i och med att det gått 12 år från att ni byggde lekstugan har ärendet blivit preskriberat.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare