FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/01/2014

Positiv särbehandling på grund av kön

Hej! Jag är visstidsanställd i ett kommunalt företag som nu håller på att rekrytera till min avdelning där vi procentuellt har en majoritet kvinnor. Nu har arbetat här i ca 1 år och har nu fått höra från personalavdelningen att många ansökningar har kommit in av män och att det därför inte är säkert att jag är bäst lämpad för tjänsten. Kan man genom positiv särbehandling välja en man istället för mig som har erfarenhet i arbetet under 1 år?

Lawline svarar

Hej! Vi är glada att du ställer din fråga till oss på Lawline!

När det gäller positiv särbehandling på grund av kön kan man generellt säga att det är tillåtet om det sker i ett led att främja jämställdhet mellan kvinnor och män, se DiskL 2 kap. 2 § st 1 p 2. Skillnaden mellan diskriminering och positiv särbehandling är den, att en positiv särbehandling endast får ske om valet är mellan två likvärdiga personer. Om en sämre meriterad person väljs för att denne har ett annat kön, är det med andra ord inte positiv särbehandling utan kvotering; något som i regel inte är tillåtet.

Tyvärr måste jag meddela dig att när din tidsbegränsade anställning slutar så kan din arbetsgivare, om arbetarna är överrepresenterade av ett visst kön, välja en man istället för dig, förutsatt att den mannens meriter är likvärdiga jämfört med dina.

Diskrimineringslagen hittar du här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/

Jag hoppas att jag besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare