FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/11/2021

Polisens möjligheter att avlyssna ett telefonsamtal

Kan polisen höra vad jag säger när jag pratar med någon i telefon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Reglerna om avlyssning från polisen återfinns i 27 kapitlet i rättegångsbalken (RB)

Kan polisen lyssna av din telefon?

Då avlyssning innebär en viss inskränkning i människors integritet krävs också lagstöd. Som utgångspunkt får polisen bara lyssna av din telefon om du är skäligen misstänkt för ett brott, 27 kap. 20 § BrB. Med skäligen misstänkt avses att det finns en rad omständigheter som talar för att du begått brottet. Du har även rätt att ta del av informationen att du är misstänkt. Avlyssningen tar inte heller sikte på vilket brott som helst utan du ska vara misstänkt för ett brott som kan ge minst 2 års fängelse, 27 kap. 18 § 2st 1p RB. Det bör däremot nämnas att det kan vara så att den du pratar med är misstänkt för ett sådant brott. Då kan även det du säger avlyssnas.

Sammanfattningsvis

Har inte du eller personen du pratar med begått ett sådant brott som på straffskalan motsvarar 2 år eller mer, samt är misstänka för detta, så har inte polisen rätten att avlyssna dina telefonsamtal. Polisen kan alltså inte höra vad du säger när du pratar med någon i telefon om polisen inte har rätt att avlyssna samtalen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Mvh

Melina PapadopoulosRådgivare