Polisanmäla läkare

Hej!

Jag undrar om man kan polisanmäla en läkare som har skrivit ut en antibiotika till min mamma som inte gick ihop med hennes hjärtmedicin så att hon avled på tiden av 2 timmar efter att hon tagit denna antibiotika?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det står fritt för dig att anmäla läkaren till polisen. Dödsfall ska anmälas då dödsfallet kan antas ha ett samband med försummelse eller fel i läkarvården.

Om polisen tar upp detta ärende skulle det troligtvis bli en undersökning huruvida detta var en naturlig död eller onaturlig död (Det vill säga en yttre orsak. En annan dödsorsak än sjukdom, ålder, suicid och så vidare). En annan fråga som troligtvis skulle utredas är om läkaren med oaktsamhet orsakade din mammas död och om det är riktigt att patienten dog till följd av antibiotikan.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare