FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/01/2022

Plantering av häck på gemensam tomtgräns

Vad gäller vid plantering av häck på gemensam tomtgräns?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om rättsförhållanden mellan grannar regleras i 3 kap Jordabalken (JB). Enligt 3 kap 1 § JB ska man ta skälig hänsyn till omgivningen. Ifall man har uppfört en buske på sin tomt och rot eller gren går över på sin grannes sida har denna enligt 3 kap 2 § JB rätt att ta bort den. Ifall det kan innebära betydande skada bör dock ägaren få möjlighet att själv utföra åtgärden att ta bort roten eller grenen eller liknande. Det innebär att ifall du uppför en häck och den går över på din grannes sida kan den ha rätt att klippa bort grenarna.

När det kommer till bebyggelse på tomt har du alltid rätt att uppföra en häck på din tomt. Det anges att man om man ska uppföra en häck bör ligga minst 60 cm innanför tomtgränsen. Ifall du vill bygga på tomtgränsen är mitt förslag att du pratar med din granne och kommer överens om att äga häcken tillsammans. Om grannen inte vill ha en häck och inte ge sitt medgivande till en häck kan du ansöka om bygglov för häcken. Det är svårt att svara på om det kommer att godkännas eller inte, det får du prata med dem du ansöker hos. Men för att behålla en god grannsämja är mitt råd att du först pratar med grannen och kommer överens om något, eller ännu bättre, uppför en häck innanför tomtgränsen så att det inte blir konflikt över häcken. Ifall häcken skulle växa in mer på din grannes sida skulle det kunna bli problem kring vem som äger häcken, då det regleras av på vilket fastighet den befinner sig på.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare