Piratkopia på nätet

Hejsan, har köpt en vara över nätet och varan utlovar sig inte alls vara så som han beskrev den. Eller rättare sagt de var inte alls den varan men en liknande. Köpte över nätet på ett forum en turbo till en bil, han utlovade att den var i fint skick och rullat ungefär 900mil och såg ny ut. Jag frågade om de var en "gt28" turbo och om den var äkta (säljs många kopior) han svarade ja det är det och att de var en äkta. Fick hem varan och de fanns sprickor i varan samt att de inte var en "gt28" en snarlik fast sämre vara. Jag skickade ett meddelande till honom och frågade vad han menade med det här. Han svarar inte, hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om du har beställt och betalat för en originalvara, men fått en så kallad piratkopia är det fråga om fel enligt konsumentköplagen.

Du har då rätt att kräva att få den äkta varan, eller om det ej är möjligt, häva köpet och få dina pengar tillbaka.

Du uppger ej om du har köpt varan från ett företag eller en privatperson. Har du köpt varan från ett företag bör du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se).

Har du däremot köpt varan av en privatperson som vägrar skicka rätt vara eller återbetala pengarna måste tvisten prövas i domstol. Har du betalat varan med ditt kreditkort bör du kontakta din bank och göra en reklamation hos dem. Enligt konsumentkreditlagen kan man ställa samma krav gentemot den som har gett en kredit, som till den man har köpt varan av.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare