Personskada på grund av Samsung TV

Hi, I've received a lot of damage to my skin and my eyes from my Samsung tv and I'm wondering about the possibility of sueing them? If possible which is the best way to do this.

I can speak Swedish :)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När en TV eller annan produkt skadar person till följd av en säkerhetsbrist blir produktansvarslagen tillämplig, se 1 § produktansvarslagen. Skadeståndsksyldighet uppkommer för den som har tillverkat, frambringat eller importerat produkten, se 6 § produktansvarslagen. Du har alltså rätt till ersättning för den ögon- och hudskada du lidit på grund av den brist som funnits i TV:en. Om du vill ha ersättning enligt produktansvarslagen så hade jag rekommenderat dig att kontakta samsung omgående, rätten att väcka en skadeståndstalan enligt produktansvarslagen faller efter 3 år från det att du fått kännedom om att du kunde väcka denna talan, se 12 § produktansvarslagen.

Lawline RådgivareRådgivare