Permissionslön betalas inte ut

Hej! Min vän har skrivit ett anställningsavtal på 75% men blir bara schemalagd mindre än 50%. Chefen har sparkat alla som sagt något om detta. Vad kan hon göra? Enligt mig har hon rätt till garantilön för de timmar hon inte blir schemalagd. Men hon är rädd att förlora jobbet om hon säger något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Situationen du beskriver är att en anställd inte schemaläggs för den tiden som de har ställt till arbetsgivarens förfogande. Tiden kan inte betraktas som fritid eftersom anställningsavtalet gör att chefen kan kräva arbete av din vän, samt att detta hindrar din vän från att ta annat arbete.

Permitterade arbeterare ska få lön för all den tid som de har ställt till arbetsgivrens förfogande, dvs. det som står i kontraktet (21 § LAS).

Din vän har rätt att få lönen retroaktivt utbetalad, samt skadestånd (38 § LAS)

Kort sagt har du rätt om lönen. Rättsfrågan är uppenbar, svårigheten är snarare hur ni ska klara av att föra en process mot denna arbetsgivare. Det är mycket svårt att driva en process om man riskerar att blir av med jobbet pga. den. Denna chef tillgriper repressalier som inte de anställda klarar att stå emot.

Min rekommendation är att din vän först ser till att gå med i den fackförening som arbetsplatsen har kollektivavtal med, eller om ett kollektivavtal saknas, den dominerande fackföreningen för din väns bransch.

Sedan ska hon dokumentera allt hon kan: vilka som sparkats, hur länge de har arbetat där, hennes anställningsavtal, hur många timmar som fallit mellan stolarna på sättet du beskriver, lönernas utbetalning, etc.

När fackets krav på tid som medlem för rättslig hjälp är över, ska hon kontakta facket om att väcka talan mot arbetsgivaren. Dokumentationen kan lämnas över till den som företräder henne gentemot arbetsgivaren.

Därefter företräder facket din vän och hjälper henne ta ut sin rätt.

Jag hoppas ni har fått den hjälp ni söker

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare