Pengar som enskild egendom enligt äktenskapsförord?

Hej!

Vi ska skiljas. Vi har skrivit äktenskapsförord att all egendom som vi ägde vid äktenskapets ingående och erhållit eller kan komma att erhålla genom arv, gåva eller testamente, skall vara enskild egendom. I vilken den andre inte äger giftorätt. Jag hade mycket pengar vid äktenskapets ingående. Pengarna har vuxit under de fem år vi varit gifta. Min fråga är: gäller pengar som egendom i äktenskapsförord. Skulle vi skrivit vilket sparande och kontonummer. Eller måste jag dela 50/50 av mina pengar eller kan man räkna de pengar som fanns på kontot vid äktenskapet ingående är enskild egendom och det som ökat under de fem åren blir giftorätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga så som att du undrar om dina pengar kan räknas till din enskilda egendom.

För att besvara din fråga får ledning sökas i äktenskapsbalken (ÄktB).

Genom äktenskapsförord kan man bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av er ska vara dennas enskilda egendom (ÄktB 7 kap. 3 §). Det finns här ett krav på klarhet och individualisering gällande egendomen som enligt äktenskapsförordet ska utgöra enskild egendom. Ett typexempel som strider mot det kravet är exempelvis att en makes tillgodohavande på ett bankkonto (över vilket maken själv bestämmer) ska utgöra enskild egendom.

För att göra pengar eller t.ex. aktieinnehav till enskild egendom krävs det att man preciserar exempelvis vilket aktiekonto som avses eller vilket bankkonto det gäller. Gällande pengarna på ett bankkonto krävs det även att de behåller sin identitet och inte sammanblandas med andra pengar under äktenskapet, exempelvis genom att använda kontot regelbundet för köp eller liknande. Det krävs även att man anger att eventuell avkastning även ska utgöra enskild egendom för att inte avkastningen ska utgöra giftorättsgods (7 kap. 2 § st. 2 ÄktB).

Sammanfattningsvis

För att pengarna ska utgöra enskild egendom krävs det att det specificeras vilka pengar det handlar om och att de behåller sin identitet under hela äktenskapet. Av de uppgifter jag har tagit del av framstår det som att pengarna kommer att delas lika mellan er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare