Pengar intjänade i Storbritannien beskattas enligt brittisk lag

jag har en tjänstepension liggande i England som jag kan ta ut från 55 års ålder. Med tanke på Brexit funderar jag på att ta hem hela summan istället för månadsvisa utbetalningar. Förvaltaren påstår att detta skall beskattas i England enligt Engelsk skattelagstiftning eftersom det är kopplat till mina tjänsteår i London då jag var skatteskriven där?

Vad gäller enligt svensk lag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skatteavtal mellan Sverige och Storbritannien
Mellan Sverige och Storbritannien finns ett skatteavtal som används för att undvika dubbelbeskattning (se här, om du scrollar ner finns svensk översättning av avtalet). Detta avtal är svensk lag. I avtalet kan man utläsa var viss skatt ska betalas, baserat på var inkomsten härrör ifrån. Skatteavtalets regler gäller bara om de ger mindre skatt än vad du hade fått i Sverige.

Inkomst från lön beskattas där den intjänades
Skatteavtalet anger att lön och annan ersättning som uppbärs på grund av anställning beskattas i den stat där arbetet utförs, enligt art. 14. I ditt fall innebär det alltså att lönen du tjänat i Storbritannien ska beskattas där.

Att undvika dubbelbeskattning
Som jag förstår dig är du numera bosatt i Sverige och alltså skattskyldig här. För att undvika att behöva betala skatt både i Sverige och i Storbritannien på din inkomst från Storbritannien kan du begära avräkning av den brittiska skatten här i Sverige. Det gör du i din svenska inkomstdeklaration.

Sammanfattning
Den brittiska inkomsten ska alltså beskattas i Storbritannien. Det sker alltså enligt brittisk lag. För att du inte ska behöva betala dubbel skatt på inkomsten bör du begära avräkning av den utländska skatten i din svenska inkomstdeklaration.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Ifall du har några frågor om mitt svar är du välkommen att kontakta mig på sms eller mail.
Telefon: 070-32 877 32
E-post: jonas.wester@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare