Påverkar besökares belastningsregister möjligheterna att besöka någon som sitter i häktad

Hej jag är dömd för brott mot knivlagen och jag har en vän som är häktad kan jag träffa personen ifall hen begär om tillstånd eller kommer det inte att gå på grund av min prick jag har och min vön är häktad för grovt narkotikabrott åtal har ej väckts ej än. Men jah tänker bara ifall att och gäller de samma me att prata i telefon att jag inte får för min prick eller kommer det frf att gå

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Häkteslagen (2010:611), förkortat “HL”.

Besök.

Enligt 3 kap 1 § HL får en intagen ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske. Ansvarig myndighet är Kriminalvården och de kan neka ett besökstillstånd om besöket kan äventyra säkerheten. För att avgöra detta beddriver Kriminalvården en utredning där de tittar på den intagnes omständigheter, tex vad han eller hon är dömd för. Även besökaren kontrolleras i exempelvis polisens misstanke- och belastningsregister. Om Kriminalvården anser att ett besök mellan dig och din häktade vän skulle innebära en säkerhetsrisk kan de alltså enligt 3 kap 1 § HL neka besökstillstånd.

Skulle du få besökstillstånd kan det vara så att när du anländer till häktet kroppsvisiteras eller får din bil genomsökt, för att upprätthålla säkerheten på  häktet (4 kap 11-12 §§ HL).

Telefonkontakt.

Enligt 3 kap 4 § HL får en intagen stå i förbindelse med en annan person genom elektronisk kommunikation i den utsträckning det lämpligen kan ske. Elektronisk kommunikation får vägras om den kan äventyra säkerheten på ett sätt som inte kan avhjälpas genom avlyssning enligt 3 kap 5 § HL. Enkelt sagt kan telefonkontakt med din vän komma att avlyssnas, eller rentav nekas. Allt beror på Kriminalvårdens bedömning av riskerna som föreligger.

Sammanfattning

Att du är dömd för brott mot knivlagen kan påverka dina möjligheter att besöka eller ha telefonkontakt med din vän i häktet. Det kan även inte göra någon skillnad alls. Det beror på hur Kriminalvården bedömer säkerhetsläget och riskerna kontakt mellan er kan medföra. Bästa sättet att få reda på om det kommer gå eller inte är helt enkelt att kontakta Kriminalvården. Det kan du göra här. Vill du läsa lite mer om besök och telefonkontakt kan du även göra det på Kriminalvårdens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare