Hur kan jag få reda på om min nära anhörig är häktad?

Jag misstänker att en närstående sitter häktad men vet inte vart. Jag har ringt runt till olika tingsrätter i ett försök att hitta rätt och få ta del av häktesframställan men ingen tingsrätt har uppgifterna. Kan personen vara häktad trots att ingen tingsrätt har uppgifter om häktesframställan? Det är över en vecka sedan som personen "försvann" så en häktesförhandling ska ju vara genomförd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du misstänker att en närstående sitter häktad, men vet inte vart och du undrar om en person kan vara häktad trots att du inte har fått uppgifter om en aktuell häktesframställan.

De regleringar som aktualiseras är Rättegångsbalken (RB) samt offentlighets- och sekretesslagen (OSL)

Förtydligande av gripande, anhållande och häktning

Polisen kan fatta ett brådskande beslut om att gripa någon, om det finns skäl för att denne ska anhållas. Polisen kan då hålla denna på förhör i max 12 timmar. Efter förhöret är det åklagaren som beslutar om den gripne ska anhållas, om det finns skäl därför. Det är sedan tingsrätten som fattar beslut om häktning och efter häktningen måste åklagaren, i de flesta situationer, väcka åtal senast inom 14 dagar.

Anhållande och häktningsframställan

En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning, eller om det är av stor vikt för utredningen, i enlighet med RB 24 kap 6 §. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare, enligt RB 24 kap 6 § tredje stycket. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra en häktningsframställan till domstol, i enlighet med RB 24 kap 11 § och 12 §. Efter en häktesframställan gjorts, ska domstolen utan dröjsmål hålla en häktningsförhandling, enligt RB 24 kap 13 §

Hur kan man få tag på någon som antagligen sitter anhållen?

Om en person har blivit gripen eller anhållen, råder det sekretess tills domstolen fattat ett beslut om häktning. Detta gäller i enlighet med OSL 18 kap 1 §

Det vill säga, att din nära anhörig har blivit gripen eller anhållen är under sekretess och är därför inte möjligt för dig att få reda på. Detta gäller fram till ett beslut om häktning har tagits, för att då blir det en offentlig handling. Den som blivit anhållen kan ge tillåtelse att information ges ut till en viss person, men det är polisen som avgör ifall detta får ske eller inte.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare