Fråga om en person som sitter häktad för mordförsök kan släppas innan rättegången.

Vad gäller vid obligatorisk häktning? Fråga gäller person som häktats för mordförsök. Finns det en möjlighet att personen släpps innan rättegång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om häktning regleras främst i rättegångsbalkens tjugofjärde kapitel som du kan hitta (här).

I 24:1 RB stadgas att en person som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott får häktas under vissa förutsättningar. I 24:1 2 st RB regleras sedan så kallad obligatorisk häktning. Bestämmelsen slår fast att om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, ska häktningen ske om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas. Vad som innebär att det inte ska vara uppenbart att skäl för häktning saknas är om det inte finns någon risk för kollision, recidiv (återfall i brott) eller flyktfara. Det kan exempelvis vara fall där personen är svårt sjuk eller intagen på rättspsykiatrisk vård. Så för att besvara din fråga så är det inte självklart att en person som har blivit obligatoriskt häktad kommer sitta häktad ända fram till rättegången, utan det beror på hur åklagare och domare bedömer situationen i det särskilda fallet. Det kan också hända att personen inte längre är på sannolika skäl misstänkt för brottet, isådanafall kommer personen också att släppas från häktet. Men med det sagt så ska det nog mycket till att få någon som sitter häktad för mordförsök att inte sitta häktad fram till huvudförhandlingen, då det finns en risk att personen kommer försöka fullborda mordet om den släpps ut.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare