Parter i mål enligt 7 kap 4 § ÄB

Av tre syskon önskar ett åberopa ÄB 7:4 för att få två gåvor givna till den avlidnes hustru gå åter då dessa inkräktar på laglott.

Syskonets advokat hävdar att de övriga bröstarvingarna tvingas ta ställning o antingen göra gemensam sak med den klagande eller att bli indragen i en process tillsammans med gåvotagaren, som svarande, med risk att betala rättegångskostnader vid ev förlust Att talan mot gåvotagaren enligt lag skall föras av samtliga bröstarvingar

Kan detta vara rimligt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

7 kap 4 § ärvdabalken reglerar det så kallade förstärkta laglottsskyddet. Talan enligt bestämmelsen kan endast väckas av bröstarvinge – alltså barn till den avlidne, tillika den som åtnjuter rätt till laglott – och endast mot den som tagit emot en gåva under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med ett testamente, på ett sätt som inskränker på bröstarvingens laglott (7 kap 4 § 2 st ärvdabalken). Bestämmelsen kräver inte att samtliga bröstarvingar gör gemensam sak, utan var bröstarvinge som anser att den egna laglotten inte är tillfredsställd kan själv väcka denna talan. Vinner bröstarvingen målet, ska den som mottagit gåvan antingen återlämna den till bröstarvingen, eller annars betala ett sådant värde så att bröstarvingens laglott blir tillgodosedd.

Bröstarvingar som inte för talan kan inte få sina laglotter tillgodosedda med hjälp av den talan som en bröstarvinge vunnit. Det går heller inte att i egenskap av bröstarvinge bli svarande i ett mål enligt 7 kap 4 § ärvdabalken, utan isåfall blir man svarande i egenskap av att ha tagit emot en gåva under de omständigheter som nämns i paragrafen.

Vad gäller rättegångskostnader är huvudregeln att den förlorande parten i ett mål ersätter den vinnande partens rättegångskostnader (18 kap 1 § rättegångsbalken). Från denna bestämmelse finns flera undantag, men jag bedömer inte att en närmre diskussion om rättegångskostnader är nödvändig i ditt fall.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare