FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/12/2013

Parkeringsböter

Har betalat i parkeringsautomat för den tid jag stått och fått kvitto som jag satt i bilrutan. Gäller Europark i Nyköping med Hojab som "parkeringsservice". Fick kontrollavgift p g a att apparaten tydligen inte lyckades utfärda vad de anser är någon korrekt biljett, utan där står bara "kvitto" "SEK 5.00" "medges ej" och "spara kvittot" m m. Kan det verkligen vara så att de ska ha både full betalning i förväg och dessutom kontrollavgift. Hojab har kontaktats och i brev meddelat att de ska kontakta inkasso. Vad göra? Det här måste väl ändå vara bedrägeri och olaga hot?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Med reservation för att jag inte kan detaljerna i ditt fall ska jag försöka besvara din fråga.

Vanligtvis när man betalar med kort innebär "medges ej" att köpet inte gått att genomföra, antingen för att man inte har pengar på kortet eller för att köpet av någon anledning avbrutits i förtid.

Om så är fallet har betalningen inte gått igenom och du har inte fått en giltig biljett utan endast ett kvitto på att betalningen inte gått att genomföra.

Om du inte haft giltig biljett är detta troligtvis anledningen till att du fått en kontrollavgift. Du bör kontakta bolaget för att kontrollera om så är fallet.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare