Pappa misshandlar mamma, vad kan vi barn göra?

Hej, min pappa har hela livet misshandlat min mamma. Nu när jag och mina syskon blivit äldre så skyddar vi henne och det händer knappt. Dock var det någon gång han slog henne i ansiktet gång på gång så hon fick en står blå tira runt ögat och vid hakan då han höll fast hennes ansikte medan han slog henne. Min bror hann inte komma och skydda henne. Är rädd att det kommer bli värre någon gång då vi inte kan skydda henne, t.ex. att hon blir blind. Han behövs för vi har ont om pengar. Vad kan vi göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandel är ett allvarligt brott och ni kan självklart anmäla det till polisen. Detta antingen genom att ringa 114 14 eller besöka er närmaste polisstation. Skulle situationen vara sådan att det finns en akut fara för era eller er mammas liv ska ni ringa 112.

I och med att det handlar om misshandel inom familjen är det inte alltid enkelt att göra en polisanmälan. Jag vill därför även informera dig om att ni kan få hjälp av er kommuns socialtjänst. Där kan ni få samtalsstöd och rådgivning för hur ni ska hantera er situation. Ni kan även få skydd om det anses behövas. Beroende på hur er ekonomiska situation ser ut kan kommunen också hjälpa er med den ekonomiska biten. Jag skulle därför verkligen rekommendera att ni tar kontakt med socialtjänsten i er kommun.

Hoppas ni har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare