Pantsätta samägd egendom

Hej!

Kan man låna på huset som två gifta äger tillsammans utan att den ene vet om det?

Kan man låna på sin andel av huset?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om man kan låna på ett samägt hus utan den andra ägarens samtycke och om det ens går att låna på andel av ett hus. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga finns i lag om samäganderätt (samäganderättslagen).

Lån på andel av egendom

Vid samägd egendom har varje delägare rätt att disponera fritt över sin andel av egendomen, enligt 2 § samäganderättslagen. Med disponera menas: försäljning, pantsättning, uthyrning, eller i övrigt varje förfogande som innebär att äganderätten upphör eller i sin utövning begränsas.

Hur vet man om en fastighet är belånad?

Varje belåning av fastigheter intecknas hos Lantmäteriet, ta kontakt med denna myndighet om du vill veta om en fastighet är belånad eller inte.

Vad innebär detta för dig?

Detta innebär att man kan "låna på andel av huset", alltså pantsätta andel av huset som säkerhet för ett lån, utan den andra delägarens samtycke. Förutsättningen för rätten att låna på samägd egendom utan den andra ägarens samtycke är just att man endast lånar på sin andel och inte mer än den. Skulle en make pantsätta ett hus utan den andra makens samtycke, kan denne endast pantsätta 50% (dvs. dennes andel).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare