Sjunker värdet på pantbrev i takt med amortering?

Sjunker värdet på pantbrev i takt med att man amortera på lånet? Vi har olika åsikter om saken så, tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är ett pantbrev?

När du lånar pengar för att köpa en ny fastighet eller när du tar nya lån på en fastighet du redan äger brukar banken kräva att du lämnar en säkerhet (pant) för lånet. Eftersom det inte går att fysiskt lämna fastigheten till banken löses det istället genom att lämna ett pantbrev till banken.

Kan ett pantbrevs värde ändras?

När lånet som är knutet till pantbrevet har betalats tillbaka kommer pantbrevet att lämnas tillbaka till dig. Numera utfärdas enbart digitala pantbrev och långivaren (banken) kommer därför registrera att det digitala pantbrevet ändrat ägare hos Lantmäteriet. Pantbrevets värde ändras dock aldrig, oavsett hur mycket av lånet som amorteras.

Exempel:

Vid ett fastighetsköp behöver köparen låna 1 miljon kronor. Som säkerhet för lånet lämnar han ett pantbrev till banken på motsvarande summa. När köparen amorterat av hälften av lånet slutar hen betala i enlighet med vad som avtalats och banken begär då utmätning. Det belopp som banken kan göra anspråk på vid utmätningen är den summa som återstår av lånet, d.v.s. 500 000 kr. Att banken har ett pantbrev värt 1 miljon kronor spelar i detta fall ingen roll.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. I annat fall är du välkommen att vända dig till Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare