Hur fungerar ett pantbrev?

Hej! Vid köp av en tomt övertog vi ett pantbrev. Kan vi lösa in det och få ersättning? Om vi vill låna pengar på fastigheten kan vi då använda detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man lösa in ett pantbrev och få ersättning?

Ett pantbrev fungerar som ett bevis för inteckning av din fastighet, till ett visst belopp (6 kap. 1 § Jordabalken (JB)). Pantbrev kan ställas som säkerhet för ett lån, vilket då innebär att ett belopp ur fastigheten kan krävas ut om du exempelvis i framtiden skulle råka ut för utmätning och är skyldig långivare pengar (6 kap. 3 § JB). Pantbrevet är alltså ett slags bevis och en säkerhet när pengar lånas, inget som du kan lösa in och få ersättning för. Viktigt att tillägga är att det krävs att ditt skriftliga pantbrev är utfärdat av inskrivningsmyndigheten för att det ska vara giltigt (22 kap. 2a § JB).

Kan ett pantbrev användas för att ta ytterligare lån på din fastighet?

Pantbrev kan ställas som säkerhet när nya lån tas eller om du vill ta ytterligare lån på din fastighet, svaret är på din fråga är alltså ja.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare