Pågående förundersökning?

Hej det har snart gått 3 månader sen jag blev misshandlad och jag har inte hört något av varken polisen eller åklagaren.

Hur länge ska man vänta tills man får ett svar?

Det känns som om dom inte tar detta på allvar.

Lawline svarar

Hej!

Om du har gjort en anmälan hos polisen och förundersökning har inletts råder normalt sekretess vilket gör att polisen inte får lämna ut speciellt mycket uppgifter om vad som händer i utredningen. Om det är du som är utsatt för brottet och har gjort anmälan har du däremot självklart viss insyn i ärendet.

Normalt meddelar polisen målsäganden om en förundersökning läggs ner, och om så inte har hänt borde det innebära att utredningen pågår. För att vara helt säker är det enklaste sättet om du ringer till polisen på 114 14 och ber att få prata med handläggaren i ditt ärende. Det finns alltid en sådan handläggare som kan svara på dina frågor om ärendet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare