Påföljder vid köparens avtalsbrott

Frågan gäller bindande avtal vid köp av båt. Köparen och säljaren har kommit överens om ett pris. Köparen mailar ett köpekontrakt som säljaren accepterar och skriver på. Det av säljaren påskrivna avtalet mailas åter köparen. Köparen har både per telefon samt mail sagt att affären är klar och att handpenning enl kontraktet ska betalas in. Ett par dagar senare drar sig köparen ur pga av att han hittat annan båt istället. Jag hävdar att detta är ett avtalsbrott och den mesta konversationen inkl kontraktet finns på mail

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln i svensk avtalsrätt är att avtal är bindande för båda avtalsparterna och ska hållas ("pacta sunt servanda"), se 1§ Lag om avtal och andra andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (https://lagen.nu/1915:218). Av frågan framgår att säljaren har lämnat ett anbud och köparen har lämnat en accept (underskriften på avtalet), och därigenom har en bindande avtalsförbindelse uppstått. Att inte fullfölja detta är mycket riktigt ett avtalsbrott.

Då frågan berör ett köp och det kan antas att avtalsparterna är privatpersoner blir Köplagen (https://lagen.nu/1990:931) tillämplig i fallet, se 1§ och 4§ samma lag (hädanefter "KöpL").
Av 45-50§§ KöpL framgår bland annat att köparens skyldigheter består av att betala för varan, hämta eller ta emot varan och i övrigt medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av honom. Om köparen inte uppfyller detta kan säljaren aktualisera påföljder mot honom.

Enligt 51-53§§ KöpL har säljaren möjlighet att hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse från köparen. Det krävs dock att säljaren framställer kravet inom rimlig tid för att möjligheten inte ska gå förlorad. Rör det sig om ett väsentligt dröjsmål med betalningen eller bristande medverkan från köparen som har väsentlig betydelse för säljaren, kan säljaren välja att häva köpet enligt 54-55§§ KöpL. Även då finns det ett reklamationskrav, se 59§ KöpL.

Har säljaren lidit skada på grund av avtalsbrottet kan han även ha rätt till ersättning för detta, se 57§ KöpL jämfört med 67§ KöpL. Här krävs dock att säljaren har vidtagit skäliga åtgärder för att begränsa sin skada, annars riskerar han att själv få bära en del av förlusten enligt 70§ KöpL.

Säljaren har även möjlighet att få dröjsmålsränta om köparen är i dröjsmål med betalningen, se 71§ KöpL samt Räntelagen (https://lagen.nu/1975:635).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare