Påföljder vid fel på vara

Hej!

Jag var häromdagen för att lämna tillbaka ett par chaps på varukedjan Hööks. Benen visade sig ha olika storlek och kvaliteten var dålig. Jag var helt enkelt inte nöjd med varan och fann inte kvaliteten bättre på någon av deras andra chaps. Jag ville ha pengarna tillbaka.

Vid returen hittade jag inte mitt kvitto så jag tog istället med kontoutdrag, då jag läst att det kan användas i detta fall, och även gjort returer på andra ställen på det viset utan konstigheter.

Butiksbiträdet tog emot returen men bad mig komma tillbaka för att få mina pengar tillbaka då de inte hittade kvittot i datorn (Jag hade betalat hälften med kort och hälften med sedlar.)

När kvittot var hittat och allt enligt butiksbiträdet var grönt återvände jag till butiken. Det var då ägaren av affären som stod i kassan. När jag berättat läget och att jag var där för att få mina pengar tillbaka blev hon väldigt otrevlig och sa att jag enbart kunde få tillgodokvitto eller alt. nya chaps eftersom jag inte hade originalkvittot med mig utan bara ett kontoutdrag. Hon visade en kopia av vårt kvitto, men sa att inte ens det funkade för enligt Konsumentverket står det att man inte får göra reklamationer om man inte har det originalkvitto man fick vid köpet. Trots att jag med alla medel kunde bevisa lika mycket som originalkvittot kunde.

Efter mycket om och men fick jag tillbaka 70% av summan för att jag samtidigt fått rabatt på köpet. Tack vare andra varor än chapsen.

Får man göra såhär som näringsidkare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din rätt till reklamation regleras i konsumentköplagen (KKL) https://lagen.nu/1990:932

Det finns inget krav på att man ska kunna uppvisa kvitto vid reklamation utan säljaren har en ovillkorlig skyldighet att ta emot din reklamation. Du har alltså rätt att reklamera din vara utan att kunna uppvisa ett kvitto.

Däremot har du en skyldighet att visa att du har köpt den aktuella varan av säljaren för att säljaren ska bli ansvarig för de fel som har uppkommit. Detta görs med fördel med ett kvitto men även andra sätt kan vara godtagbara. Du kan exempelvis genom kontoutdrag från din bank eller det företag som tillhandahåller ditt kreditkort visa på att varan är köpt i den aktuella butiken.

Du som köpare har som utgångspunkt rätt till avhjälpande av felet eller att säljaren ger dig en ny vara, KKL 26§. Det är du som avgör om du vill att säljaren avhjälper felet eller om du vill ha en ny vara. Om du kräver något annat än ett avhjälpande eller en ny vara så har säljaren rätt att ändå försöka lösa problemet med ett avhjälpande eller en ny vara, förutsatt att det kan ske utan olägenhet för dig som köpare, KKL27§. Eftersom du anser att alla chaps som säljaren har att erbjuda har samma brister så talar mycket för att du inte ska behöva vänta på att säljaren försöker laga varan eller ge dig en ny vara.

Du kan då välja häva köpet eller kräva prisavdrag, KKL 28, 29§§. Eftersom säljaren har tagit emot produkten igen är inte prisavdrag aktuellt i det här fallet utan en hävning ligger närmast till hands. Vid en godkänd reklamation har Allmänna reklamationsnämnden slagit fast att tillgodokvitto inte överensstämmer med kraven i gällande lagstiftning (KKL 26-29§§) utan man har som köpare rätt att vid hävning få pengarna tillbaka.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare