Påföljder vid dröjsmål från näringsidkarens sida

Min dammsugare slutade fungera eller den sög väldigt dåligt (den är ca 5 år) , jag ringde till företaget och jag skulle skicka iväg den för reparation. Jag frågade hur lång tid det tar från det att jag skickar den tills jag får den tillbaka "det tar ca 1 dag att reparera den" fick jag till svar, så inom en vecka skulle jag få den tillbaka. Nu har det gått tre veckor, jag ringde företaget i går onsdag och frågade när jag får min dammsugare, "vi har varit sjuka och har inte haft möjlighet att reparera den, jag ska laga den idag och skicka den idag så du har den på torsdag eller fredag". Finns det inget som säger att företaget kunde ringa och eller maila så att man vet.

Om jag nu inte får min dammsugare senast imorgon fredag vad kan jag som konsument göra.


Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga inte anger om du vänt dig till företaget som du köpt dammsugaren av för att nyttja någon eventuell garanti eller om du vänt dig till ett annat företag för att få din dammsugare reparerad mot betalning så kommer du att få två olika svar av mig beroende på situationen.

Om du krävt avhjälpande av företaget som du köpte dammsugaren av:
I detta fall så förutsätter jag att dammsugaren haft någon form av garanti att den ska hålla i mer än fem år, eftersom att Konsumentköplagen endast anger att en konsument har rätt att reklamera en vara som är felaktigt endast framtill tre år efter de at denne köpt vara om inte något annat framkommer av en garanti enligt 23 § 3 st Konsumentköplagen. Det som hänt är att du då reklamerat köpet eftersom att dammsugaren är trasig. Säljaren har då gått med på att avhjälpa felet enligt 26 § Konsumentköpalgen. Om det är så att avhjälpandet det vill säga att säljaren reparerar din dammsugare inom skälig tid, kan du kräva omleverans det vill säga att de ska skicka en ny dammsugare till dig. Om inte heller detta skulle kunna ske på grund av någon omständighet så kan du även häva köpet eller kräva prisavdrag enligt 28 § Konsumentköplagen.

Om du vänt dig till ett annat företag för att få dammsugaren reparerade:
Skulle detta vara fallet så är istället Konsumenttjänstlagen tillämplig eftersom att de utför en tjänst på din dammsugare då de lagar den emot betalning. Dröjsmål det vill säga en försening från företagets sid anses föreligga om de inte utför arbetet inom den tid som avtalas och sett inte beror på konsumenten enligt 24 § Konsumenttjänstlagen. Du kan då kräva att företaget ska utföra tjänsten enligt 28 § Konsumenttjänstlagen om detta kan ske utan hinder eller andra olägenheter för företaget. Du kan hålla inne med betalningen enligt 27 § Konsumenttjänstlagen och du kan även häva avtalet enligt 29 § Konsumenttjänstlagen men endast om förseningen var av väsentlig betydelse för dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och om du inte fick det kan du alltid ställa en ytterligare fråga till oss!

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo