FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/12/2013

Påföljder när varan ej levereras

Hej, Min fråga gäller en bilaffär som inte blev av. Jag skulle i höstas, Augusti, köpa en bil av en person i samma område som jag. Vi kom överens att jag skulle få köpa bilen för 5000 SEK. Efter en diskussion så kom vi överens om att jag skulle ge honom en TV som en delbetalning på bilen av ett värde på 1500 SEK. Strax efter detta så valde säljaren av bilen att sälja bilen till en annan köpare för ett belopp på 3500 SEK, men behålla TV som jag utlämnade till honom som en delbetalning. Jag har efter detta krävt att återfå TV-apparaten, men säljaren av bilen påstår att jag är skyldig honom ett belopp på 5000 SEK trots att något kontrakt inte blev skrivet. Har jag via någon form av lag rätt att återfå min TV, eller är den för evigt han tillhandahållen p.g.a. priset han sålde bilen för till den andra köparen (3500 SEK)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline! Du och din granne ingick ett köpavtal när ni bestämde att du skulle köpa bilen av honom och då ni båda är privatpersoner är köplagen (http://lagen.nu/1990:931) tillämplig på ert avtal. Då han inte levererade bilen till dig har han inte fullgjort sina skyldigheter som säljare och han hamnade i dröjsmål med varans avlämnande. Du har då rätt att göra påföljder gällande enligt 22 § KöpL och kan kräva fullgörelse eller häva köpet. Då säljaren inte kommer kunna fullgöra köpet, eftersom han inte har den kvar, kan du häva köpet enligt 25 § KöpL då avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare och säljaren insett eller bort inse detta. Det innebär att prestationerna återgår och du ska då få din TV tillbaka.

Du kan också begära skadestånd för den skada du lidit enligt 27 § KöpL. I 27 § uppställs ett antal rekvisit som innebär att säljaren kan undgå ansvar om han kan visa på ett hinder utanför sin kontroll som han inte skäligen kunnat räkna med och vars följder han inte skäligen kunde ha övervunnit. Inget av detta är tillämpligt i detta fallet utan han är solklart skadeståndsskyldig om du skulle kräva det eftersom han uppenbarligen begått ett avtalsbrott.

Oavsett hur du fortlöper med fallet så är du inte skyldig säljaren några pengar eftersom han inte har presterat sin del av avtalet, utan det är han som är skyldig dig ersättning.

Lycka till!

Matilda HellströmRådgivare