Påföljden för stöld när man är 15 år och tidigare ostraffad

Hej är 15 år gammal och har aldrig tidigare varit dömd för något eller varit inblandad med polisen. Har tyvärr stulit saker från en butikskedja och blev tagen med saker som hade ett värde på ungefär 2000kr då jag sprang ut ur affären och vakterna tog fast mig, vad är straffet för detta eftersom jag är staffmyndig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den lag som blir tillämplig för din fråga är brottsbalken (BrB).

Brottet du har begått är stöld av normalgraden
Brottet som du har begått är stöld (8 kap. 1 § BrB). Stöldbrott delas in i ringa stöld, stöld av normalgraden och grov stöld. Gränsen mellan ringa stöld och stöld av normalgraden när stölden har skett hos en butikskedja går vid 1250 kr. Detta bestämde Högsta domstolen i ett avgörande från 2019. Alltså har du begått stöld av normalgraden.

Domstolen kommer att beakta förmildrande omständigheter
Precis som du skriver är du straffmyndig, då du är 15 år gammal (1 kap. 6 § BrB). Det strängaste straffet för stöld av normalgraden är fängelse i högst två år men fängelse kommer inte bli aktuellt för dig. Den som har begått ett brott och är under 18 år får dömas till fängelse endast om det finns synnerliga skäl (30 kap. 5 § BrB). När domstolen ska bestämma påföljd beaktar de förmildrande och försvårande omständigheter, som tidigare brottslighet, gärningspersonens ålder och andra personliga omständigheter (29 kap. 2-7 § BrB). Jag kan inte svara på vilket straff du kommer att få eftersom domstolen kommer att bedöma de specifika omständigheterna i ditt fall, men din unga ålder och det faktum att du är tidigare ostraffad är förmildrande omständigheter som det kommer att tas hänsyn till.

Tänkbara påföljder
Ungdomstjänst är tänkt att vara en av de huvudsakliga påföljderna för unga personer som begår brott (32 kap. 2 § BrB). Ungdomstjänst innebär att du arbetar utan lön med något som är till nytta för samhället. En annan vanlig påföljd för unga är ungdomsvård, som används när personen anses ha ett vårdbehov (32 kap. 1 § BrB). Men eftersom detta är första gången du begått ett brott är det inte lika troligt att du anses behöva det. Du kan också bli skyldig att behöva betala böter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare