Påföljd vid misshandel

En person i min närhet är anmäld för misshandel mot sin flickvän. Paret var väldigt alkoholpåverkade när mannen tog tag i hennes arm. Han skulle även ta tag i luvan men råkade, av misstag, få tag i hennes hår där en ganska rejäl tuss lossnade. Flickvännen ångrade sin anmälan redan samma kväll, har inte begärt något skadestånd och sagt att hon vill lägga ned allt, det var helt enkelt en fyllegrej. Bevis finns i form av bild av blåmärke på armen, taget av polisen. Åklagaren ska fatta beslut om några dagar. Båda är tidigare ostraffade. Vad blir följden?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Misshandel delas in i olika svårighetsgrader; ringa, normalgrad och grov. I det här fallet kommer misshandeln klassas som ringa eller av normalgraden (brottsbalken (BrB) 3 kap 5 §). När man bedömer om misshandeln är ringa eller av normalgraden brukar man väga in ifall offret behövde uppsöka sjukhusvård eller inte, det är dock upp till domstolen att göra en helhetsbedömning i det enskilda fallet.

Det gör ingen skillnad för bedömningen att pojkvännen var berusad, eftersom uppsåtsbedömningen ska göras likadant oavsett om gärningsmannen var berusad eller inte (BrB 1 kap 2 §).

Oavsett om misshandeln är ringa eller av normalgraden kan åklagare åtala utan att offret anmält misshandeln (BrB 3 kap 12 §).

Påföljden för misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år och för ringa misshandel böter eller fängelse i högst sex månader (BrB 3 kap 5 §). Bland annat eftersom pojkvännen tidigare är ostraffad och skadorna inte blev särskilt allvarliga och bestående skulle han troligen, om misshandeln klassas som ringa, dömas till böter (BrB 25 kap). Om misshandeln bedöms vara av normalgraden skulle han troligen dömas till villkorlig dom  istället för fängelse (BrB 27 kap och 30 kap 4 §).

BrB hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Hanna LundqvistRådgivare