Påföljd och preskriptionstid för misshandel

Hej, jag funderar på att polisanmäla en misshandel som efter flera år fortfarande ger mig problem. Jag blev utsatt av en vuxen när jag var minderårig och vill först ta reda på vad konsekvenserna kan bli för gärningsmannen. Vad är det mildaste respektive hårdaste straffet? Skadestånd? Prick i registret? Fängelse? Med andra ord, vad kommer hända om jag gör en polisanmälan? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,
Utan att känna till detaljerna i fallet så är det svårt att göra en mer exakt uppskattning av ett eventuellt straff, så det här svaret blir ganska långt för att täcka in allt.

För ringa misshandel döms man till böter eller fängelse i högst sex månader. Ringa misshandel är till exempel en örfil.

För misshandel av normalgraden döms man till fängelse i högst två år.

För grov misshandel döms man till fängelse i lägst ett år och högst sex år. En misshandel är grov om den till exempel varit livsfarlig, om den resulterat i svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller om gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Grov misshandel kan till exempel vara knivhugg, om flera personer deltagit, om misshandeln varit särskilt integritetskränkande eller riktat sig mot någon som är skyddslös, såsom barn eller äldre. En misshandel kan också vara grov om våldet fortsatt efter att offret blivit försvarslös.

För synnerligen grov misshandel döms man till fängelse i lägst fyra och högst tio år. En misshandel är synnerligen grov om kroppsskadan är bestående, om misshandeln har orsakat synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat synnerlig hänsynslöshet. Detta är ett mycket allvarligt brott och är reserverat för de allra grövsta fallen. Vid bedömningen tar man hänsyn till om misshandeln haft tortyrliknande inslag, om den varit långvarig, framkallat stark dödsångest, riktat sig mot någon som är försvarslös eller om den framkallat långvarig och svår smärta eller kroppsskada.

Om man döms för misshandel så ska man betala skadestånd till offret dels för den kränkning offret utsatts för, dels för att täcka kostnader för till exempel läkarvård och förlorad inkomst. Offret måste dock begära skadestånd för att domstolen skall kunna döma ut det. Skadestånden för misshandel av normalgraden börjar på ungefär 5000 kronor för själva kränkningen. Ett sådant skadestånd skulle kunna betalas ut för till exempel ett knytnävsslag som inte orsakat allvarlig skada. Skadeståndet stiger sedan ju allvarligare misshandeln är. Om man är osäker på vad man ska begära i skadestånd så kan man kontakta Brottsoffermyndigheten. De har tabeller och kan hjälpa till med att få fram ett skäligt belopp.

Om gärningsmannen döms för misshandel så kommer det att synas i hans eller hennes belastningsregister i tio år. Om gärningsmannen var under arton år vid misshandeln så syns den i fem år.

Om gärningsmannen döms till fängelse eller inte är som sagt väldigt svårt att svara på utan detaljer. Det beror först och främst på hur grovt brottet varit men också på andra faktorer såsom huruvida gärningsmannen är straffad sedan tidigare, hur gammal gärningsmannen var då och är nu och om han/hon led av en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället. Generellt sett kan man säga att fängelse anses skadligt och därför skall undvikas. Det kan istället ersättas med till exempel villkorlig dom eller skyddstillsyn. Villkorlig dom och skyddstillsyn kan också kombineras med samhällstjänst. Misshandel är dock ett artbrott, vilket är ett skäl för fängelse. Med det menas att misshandel anses vara ett brott som till sin art kräver ett fängelsestraff, så att säga. Som sagt: svår bedömning utan detaljer.

Allt det här gäller ju förutsatt att gärningsmannen blir dömd. För det så krävs att det är ställt bortom all rimlig tvivel att han eller hon är skyldig. Det är ett högt beviskrav och om det inte uppfylls så skall domstolen frikänna den tilltalade. Jag ska också påpeka att det är åklagaren som har full bevisbörda. Gärningsmannen behöver alltså inte bevisa sin oskuld. Om åklagaren inte tror att det finns tillräckligt med bevisning för en fällande dom så ska åklagaren inte åtala den misstänkte.

Bevisning i ett sådant här mål kan vara till exempel din berättelse, dokumentation av skador, vittnen eller uppgifter från människor som utan att ha varit på plats känner till något om händelsen. Med de sistnämnda menar jag människor som du eller gärningsmannen berättat om misshandeln för eller som sett er efter eller före misshandeln och kan säga något om ert beteende. Det kan också vara personer som lagt märke till dina skador. Gärningsmannens erkännande är naturligtvis också ett bevis.

Alla brott har också preskriptionstider. Det innebär att man inte kan döma någon för ett brott om det gått för lång tid efter brottet utan att han/hon har åtalats eller häktats. För ringa misshandel är preskriptionstiden två år, för misshandel av normalgraden fem år, för grov misshandel tio år och för synnerligen grov misshandel femton år.

Om du gör en anmälan och preskriptionstiden inte har gått ut så kommer polisen och åklagaren att inleda en förundersökning. Du och gärningsmannen kommer att förhöras och annan bevisning undersökas. Åklagaren bestämmer sedan om det finns tillräcklig grund för ett åtal - alltså om han/hon kan förvänta sig en fällande dom. Om åklagaren väcker åtal så kommer det att leda till rättegång där gärningsmannen kan bli fälld om det är styrkt bortom all rimlig tvivel att han/hon är skyldig.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare