FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/07/2019

Påbörja ny anställning under arbetsbefriad uppsägningstid

Om jag blir arbetsbefriade under uppsägningstiden och får lön, får jag jobba under den tiden på annan arbetsplats?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som hindrar dig från att påbörja en ny anställning under arbetsbefriad uppsägningstid. Däremot framgår det av 13 § Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) att arbetsgivaren har rätt att från din lön avräkna inkomster som du erhåller från din nya anställning, under tiden du är arbetsbefriad. Du har alltså ingen rätt att få ut "dubbla" löner om du och din arbetsgivare inte kommit överens om det. Det finns dock inga hinder mot att du och din arbetsgivare avtalar om att en sådan avräkning inte ska ske. I sådant fall bör det då göras skriftligt så att det inte uppstår några frågetecken eller diskussioner om det i efterhand.

Hoppas att svaret är behjälpligt och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare